Sporten, Kokoswater en Water

Het percentages zwaarlijvigheid (ofwel obesitas) is ook in Nederland scherp aan het stijgen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (2015) hebben meer dan 10 procent van alle mannen last van ernstig overgewicht en 14 procent van alle vrouwen. Zie hier.

Maar er is natuurlijk ook een tegenbeweging zichtbaar. Steeds meer mensen zijn, soms zelfs obsessief, bezig met het bereiken van een goede gezondheid. Er wordt hard gelopen, er wordt veel water gedronken, er wordt zo natuurlijk mogelijk gegeten.
Bij sporten hoor je water te drinken om het vochtverlies (zweet) aan te vullen. Maar, zoals zo vaak het geval is, slaan sommigen door in hun zoektocht naar gezondheid. Allereerst bestaat er een reëel gevaar voor je gezondheid wanneer je intensief sport en veel water drinkt omdat 'het zo hoort'. Je loopt dan kans op overhydratatie dat op zijn beurt weer kan leiden tot hyponatremie, wat een ernstig medisch probleem kan zijn. Je inspanningen zorgen dat je zout verliest door zweten en door het vele drinken spoel je ook nog eens extra zout je lichaam uit. Te weinig zout in je lichaam verstoort sommige vitale processen en dat merk je door misselijkheid, overgeven, hoofdpijn, geheugenverlies, verwarring, lethargie, vermoeidheid, verlies van eetlust, geïrriteerdheid, spierzwakte, spasmen, krampen, toevallen, verminderd bewustzijn en coma[1].

Gelukkig is er tegenwoordig kokoswater dat, als je alle verhalen op internet mag geloven, veel beter is dan gewoon water. Tijd voor een onderzoek.
In een onderzoek werd het effect van het drinken van kokoswater vergeleken met een sportdrank en leidingwater bij testpersonen die in de hitte oefeningen deden. Na die oefeningen dronken de deelnemers 120% van hun vochtverlies. Er bleek geen significant verschil te zijn tussen de effecten van kokoswater, sportdrank of leidingwater[2].
Een tweede onderzoek keek of er verschil optrad tussen het drinken van leidingwater, sportdrank, kokoswater en met natrium verrijkt kokoswater. En weer sportten de deelnemers zich in het zweet en dronken 120% van het vochtverlies. Deze keer bleek dat sportdranken en kokoswater het ietsjes beter deden als gewoon water[3].
Weer een ander onderzoek vergeleek ook kokoswater met sportdranken en gewoon water. Na het sporten bleek dat er geen verschillen tussen de drie groepen werden genoteerd[4].

Welke wijze lessen kunnen we uit deze onderzoeksresultaten trekken? Een verschil tussen kokoswater, sportdranken en gewoon water blijkt nauwelijks te bestaan. Vul dus liever een flesje met leidingwater dan een winkelwagen met dure flesjes sportdrank of kokoswater.

[1] Hew-Butler et al: Statement of the Third International Exercise-Associated Hyponatremia Consensus Development Conference, Carlsbad, California, 2015
[2] Saat et al: Rehydration after exercise with fresh young coconut water, carbohydrate-electrolyte beverage and plain water in Journal of Physiological Anthropology and Applied Human Science – 2002
[3] Ismail et al: Rehydration with sodium-enriched coconut water after exercise-induced dehydration in Southeast Asian Journal of Tropical Medicine and Public Health – 2007
[4] Kalman et al: Comparison of coconut water and a carbohydrate-electrolyte sport drink on measures of hydration and physical performance in exercise-trained men in Journal of the International Society of Sports Nutrition – 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten