Kokosazijn

Alles wat tegenwoordig met de kokosnoot of met kokosolie te maken heeft wordt bijna automatisch tot gezond voedingsmiddel gebombardeerd. Veel te vaak wordt daarbij voorbij gegaan aan de wetenschap, maar gelooft men blindelings wat de reclame, zogenaamde gezondheidswebsites of iemand als Dr. Oz zegt. Ook van kokosazijn wordt hier en daar ook al gemeld dat het gezonder zou zijn als gewone azijn.

Kokosazijn is een belangrijk ingrediënt in de Filipijnse keuken en daar wordt het gebruikt zoals men elders iedere ander azijnvariant ook gebruikt. Ook in enkele regionale Indiase en Sri Lankaanse keuken is kokosazijn een veel gebruikt ingrediënt. Het wordt daar dus niet als een speciale variant gezien, maar slechts een azijn die men grijpt als er een zuurtje aan een gerecht moet worden toegepast.
Kokosazijn of sukang, zoals hij op de Filipijnen heet, ontstaat door kokoswater een paar weken tot maanden in vaten te laten fermenteren met het ontstaan van alcohol als een noodzakelijke tussenstap. Daardoor ontstaat een ietwat troebele, wittige vloeistof. De herkenbare smaak van kokos is onderweg verloren gegaan en wat resteert is een wat scherpe, zurige azijnsoort met een neutrale danwel ietwat gistige smaak.

Hoe gezond is kokosazijn? Welnu, niemand heeft er ooit betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, waardoor een objectieve mening niet gegeven kan worden. Maar hoeveel wijnazijn of natuurazijn consumeert u dagelijks? Niet zo bijster veel, zo neem ik aan. Het grote voordeel van wijnazijn of natuurazijn is dat u zeker weet dat die azijnvarianten via een gecontroleerd productieproces zijn ontstaan. Dan zitten er zeker geen ziekmakende reststoffen meer in.

Meer informatie over natuurazijn is hier te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten