Hoe (on)gezond zijn smoothies

Op iedere site, die zich met gezond leven en gezond eten bezig houdt worden smooties aanbevolen. Smoothies zijn supergezond, zo wordt gezegd en een site als Smoothie Smuller claimt dat smoothies helpen om overtollige kilo’s en buikvet te verbranden, on je eetlust op een natuurlijke manier terug te dringen, om je gezondheid een boost te geven en om het verouderingsproces te vertragen.
Uiteraard worden groene smoothies met – vooral – spinazie of boerenkool gezien als nog gezonder, al komt dat vooral omdat die trend uit Amerika is overgewaaid en niet omdat men zelf onderzoek heeft verricht. Veel dames zien met groene smoothies de mogelijkheid om een maaltijd over te slaan: stop snel wat rauwe groentes met wat fruit in de blender en je lichaam krijgt alle voedingsstoffen, vitamines en mineralen die het dagelijks nodig heeft.

Gezond en gemakkelijk. Wat wil een mens nog meer? Ik denk dat gezond verstand ontbreekt in deze hype, want zo gezond blijken smoothie niet te zijn. Uit onderzoek blijkt dat smoothies gemiddeld zelfs meer suiker bevatten dan 100% vruchtensap (13.0 tegen 10.7 gr/100ml)[1].

Er bestaat onderzoek dat aantoont dat, als je een bepaalde hoeveelheid energie als een vloeistof consumeert (een smoothie) in plaats van precies dezelfde hoeveelheid energie als vast voedsel (een complete maaltijd), je uiteindelijk meer calorieën gaat eten. De reden daarvan is dat de vloeibare energie je eetlust niet zoveel remt als vast voedsel[2].

Bovendien verander je met het drinken smoothies de snelheid en het effect van de vertering van de voedingsstoffen behoorlijk. Er bestaat onderzoek dat gekeken heeft naar het effect van normale rijst en gepureerde rijst op de spijsvertering. Het blijkt dat je lichaam daarop reageert met een scherpere en snellere piek in je bloedsuikergehalte[3]. Je verteert je smoothie dus sneller dan 'normaal' voedsel, waardoor je weer sneller behoefte krijgt aan eten.
Tenslotte wordt, om de smaak van die rauwe groenten wat smakelijker te maken, vaak fruit toegevoegd aan je smoothie. Smoothie Smuller schrijft hier: 'Maar deze bittere smaak (van spinazie) valt gemakkelijk te maskeren met zoet smakend fruit'. De energiedichtheid van fruit is vele malen hoger dan die van de groenten, waardoor ook deze 'gezonde' smoothies veel te veel suiker bevatten.

Waarmee direct bewezen is dat smoothies nauwelijks gezond te noemen zijn. Het is een hype en mensen laten zich weer gedachtenloos meeslepen.

[1] Boulton et al: How much sugar is hidden in drinks marketed to children? A survey of fruit juices, juice drinks and smoothies in British Medical Journal - 2016
[2] Mourao et al: Effects of food form on appetite and energy intake in lean and obese young adults in International Journal of Obesity – 2007
[3] Crapo, Henry: Postprandial metabolic responses to the influence of food form in American Journal of Clinical Nutrition – 1988

Geen opmerkingen:

Een reactie posten