Theemerk Pukka mag 'Detox' niet meer gebruiken

Detox is een modern woord dat 'ontgiften' betekent. Iedereen met een beetje verstand snapt dat je lichaam ontgiften onzin is, want daarvoor heeft de natuur je een lever gegeven. Dat orgaan is er speciaal voor om allerhande stofjes af te breken, waarna je die kan uitplassen.
Toch geloven sommige simpele geesten nog steeds in ontgiften en de marketing van grote en kleine bedrijven haakt uiteraard graag op dat wensdenken in. Wat maakt het uit of iets wetenschappelijk gezien onzin is. Als het maar winstgevende omzet genereert.

Multinational Unilever bezit sinds 2017 het theemerk Pukka dat zichzelf tot doel heeft gesteld om ons leven gezonder en gelukkiger te maken door krachtige organische planten. Eén van hun thee heeft de naam en dus functie van Detox.

Hmm, dacht de Britse Advertising Standards Authority, toen ze een aantal klachten hadden gekregen, laten we Pukka eens vragen of ze die naam wetenschappelijk kunnen onderbouwen. Ondanks het feit dat de thee natuurlijke, organische en niet ongezonde kruiden en specerijen als venkel, anijszaad en zoethout bevat, kon Pukka natuurlijk geen bewijs overleggen. Detox bestaat immers niet en de term is derhalve misleidend.

Dus was de uitspraak niet onverwacht: Pukka diende met onmiddelijke ingang alle reclame stopzetten voor hun Detox thee.
Directeur Euan MacLenna mompelde nog iets over het feit dat hij dacht dat deze uitspraak alleen gold voor de reclame en marketing, maar hij vergat even dat ook de webshop van Pukka onder marketing valt.

Daarom is de naam toch maar direct veranderd van Pukka Detox naar Pukka Feel New.

Reacties